De functie en de kernbehoeften

Kernbehoeften

Past een functie bij de behoeften. Soms lijkt het van wel. 

Het leek haar een leuke baan, helpdeskmedewerkster. De hele dag contact met mensen, was wat zij in werk zocht. Zij was mensgericht. Ze zag haar collega’s op een afstand. Contact had zij er niet mee. Natuurlijk had zij telefonisch contact met klanten, maar dat, zo merkte zij, loste dat gemis niet op. Het gemis aan persoonlijk contact.

Wat een mensgerichte functie leek te zijn, bleek in de praktijk een productgerichte functie te zijn. Na korte tijd ging zij weer weg.

Sluit een functie en werkomgeving aan bij jouw behoeften?

Is dat wel zo, dan geeft dat energie. Is het niet zo, dan vreet het energie.

Grote verschillen tussen wat een persoon biedt aan behoeften en aan wat de functie en de werkomgeving vraagt, zijn de aandachtspunten. Dit betekent namelijk dat een behoefte die iemand elke dag heeft, over kan gaan in een gemis. Een gemis wat dagelijks een rol kan spelen en reden kan worden voor vroegtijdig vertrek. Men herkent dat deel van zichzelf dan niet in de werksituatie. Aandacht hiervoor betekent aandacht voor de mens achter de functie. De verschillen tussen de persoon en de werksituatie bespreken kan voor beide kanten duidelijkheid geven.

Geef een reactie