Geef mensen de erkenning waar zij behoefte aan hebben

Erkenning, voor velen het antwoord op de vraag: waar doe ik het voor. Waarvoor zet ik dat stapje meer?

Het belang van erkenning

Het kost niets, wat tegenwoordig een heel belangrijke factor is, maar toch wachten veel mensen op de erkenning. Op dat moment dat een leidinggevende op hun afstapt en hun die erkenning geeft. Je vraagt je af waarom dat niet meer gebeurt. Erkenning, een van de belangrijkste motivatiefactoren, wordt maar summier toegepast. De reden hiervoor kan de volgende zijn.

Het geven van erkenning

Je bent een leidinggevende en je hoort van de behaalde resultaten van een medewerker. Je stapt erop af, want het is een compliment waard.
Dan gebeurt er iets. In plaats van dat je iemand ziet die blij verrast is, of in ieder geval positief reageert, lijkt het er meer op dat de erkenning die deze krijgt haar of hem niets doet. Het wordt daarmee een actie die je minder snel zal herhalen. Ben je aardig en dan wordt er zo gereageerd.

Een oorzaak

Een deel van de mensen heeft meer behoefte aan waardering en erkenning voor hen als persoon. Het schouderklopje, daar hebben zij behoefte aan. Zij hebben immers die prestatie geleverd. Die zijn meer sfeergericht.

Een ander deel van de mensen heeft meer behoefte aan erkenning en waardering voor het behaalde resultaat. Laat bij hen die schouderklopjes maar zitten. Samen over het resultaat praten, dat spreekt meer aan. Wat nog meer aanspreekt is aandacht voor het kunnen behalen van resultaten. Dus aandacht voor wat zij nodig hebben om die resultaten te kunnen behalen. Die mensen zijn meer resultaatgericht.

Bij nog een deel zijn beide behoeften even sterk aanwezig. Bij die mensen maakt het minder uit welke invalshoek voor erkenning geven iemand neemt. Zo kun je mensen in drie groepen verdelen.

Een praktijkvoorbeeld

Een leidinggevende komt iemand tegen met die andere behoefte. De leidinggevende is meer resultaatgericht. Die heeft behoefte aan het halen van resultaten. Het moment dat zo iemand een goed resultaat haalt, is het moment dat het gevoel komt. De kick en misschien zelfs de adrenaline, Yes, kun je soms horen. Vanuit die behoefte hoort deze leidinggevende van het resultaat van een medewerker en stapt erop af. In dit voorbeeld iemand die behoefte heeft aan erkenning voor hem of haar als persoon. Die hoort waardering voor het behaalde resultaat. Daar praat de leidinggevende over. Mogelijke reactie? ‘Het maakt niet uit wat je hier doet, het gaat niet om jou, maar alleen om wat je presteert’.

Kijk eens naar de behoefte van de ander

Ben je iemand die meer gestimuleerd wordt door het resultaat dan door schouderklopjes? Je kunt iemand tegenkomen die dezelfde behoefte heeft, maar je hebt net zoveel kans dat je iemand tegenkomt die  gestimuleerd wordt door erkenning voor hem of haar als persoon. Een hele andere behoefte. Wil je die ander erkenning geven, geef dan waar deze behoefte aan heeft. Waardering voor hem of haar als persoon. Het schouderklopje.

Ben je iemand die meer gestimuleerd wordt door erkenning voor jou als persoon, houdt er dan rekening mee dat de ander die andere behoefte kan hebben en liever over het resultaat praat.

Reageert iemand lauwtjes wanneer je een compliment geeft, dan is dat een aanwijzing dat deze een andere behoefte heeft.

Getagd met , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*